KOCH VALÉRIA GIMNÁZIUM, ÁLTALÁNOS ISKOLA, ÓVODA, KOLLÉGIUM ÉS PEDAGÓGIAI INTÉZET TERÜLETÉN A GIMNÁZIUMI ÉPÜLET FELÚJÍÁTÁSNAK ÉS BŐVÍTÉSE, PÉCS
KIVITELI TERV

. . . . .

Építész tervező:
GYERGYÁK JÁNOS DLA
BORSOS ÁGNES DLA
RÁCZ TAMÁS DLA
Z-LINE ÉPÍTÉSZ STÚDIÓ KFT.

. . . . .

Építész tervező munkatárs:
FÁBOS ATTILA

. . . . .

Szakági tervezők:
-

. . . . .

Látvány:
FÁBOS ATTILA

. . . . .

Tervezés:
2022

. . . . .

Munka bemutatása:

ÁLTALÁNOS LEÍRÁS

A belsőépítészeti kiviteli terv elsősorban a Koch Valéria Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda, Kollégium és Pedagógiai Intézet gimnáziumi épületének bővítését, a 3. emeletet érinti, azzal a kiegészítéssel, hogy az ott újonnan kialakított belsőépítészeti megoldások a lentebbi, meglévő szintek felújításához mintát szolgáltat. A meglévő épületrészek egykor magas színvonalon, átgondoltan kerületek kialakításra, de 20-25 év alatt a minőség sokat romlott, ezért szükségessé vált a meglévőségek felújítása is. Több kisebb átalakítás-renoválás történt időközben az épületben (pl. vezetői irodák), ezek javasoltak megtartásra. A belsőépítészeti tervezés fő fókuszába a közösségi terek (folyosók, zsibongók) kerültek, valamint a mosdóhelyiségek. A tantermek esetében lényegében burkolati javaslatok születtek.

BELSŐÉPÍTÉSZETI KONCEPCIÓ

Olyan megoldásokat, anyagokat kerestünk, amelyek hosszútávon is időtállóak, nem csupán az aktuális trendeket szolgálják ki, de mégis fiatalosok, frissek tudnak lenni, ezzel megpróbálva a középiskolás korosztályt megszólítani. A cél a tanórák közötti időkben:
  • 1. a fiatalok egymással való, offline kommunikációjának elősegítése;
  • 2. az elvonulni vágyóknak privátabb zugok biztosítása (pl tanulásra)
  • 3. a személyes tárgyak, holmik biztonságos és egyszerű elhelyezése, az elhelyezett tárgyakhoz való hozzáférés biztosítása.
A három cél elérése érdekében a tantermek közötti tereket több részre bontottuk. A kiszélesedő, felbővülő és természetes fénnyel jól megvilágított térrészekbe kerültek a közösségi létet elősegítő berendezések, a szintén szélesebb, de kevésbé világos helyeken kerültek elhelyezésre a tárolóelemek és a lift körüli, kissé beszűkülő részekbe kerültek az „elvonulós” zugok.

SZÍN- ÉS ANYAGHASZNÁLAT

Közösségi terek:
A közösségi terekben padlóburkolatként erős, ellenálló és könnyen tisztítható anyagot kerestünk, amivel minél homogénebb hatást lehet elérni. Így esett a választás egy terazzo-jellegű lapburkolatra esett, amely nagy formátumú (120x120 cm), 2 mm-es fugával.
A falak alapvetően fehérek maradtak, kivétel ez alól a központi térrész (lift körül), ahol egy, a központiságot kiemelő, az iskola meglévő arculatával megegyező kék szín jelenik meg.
Ugyanez a szín jelenik meg a közösségitérből leágazó, a mosdókhoz vezető előtérbe is.
Fontos szempont volt az álmennyezet is a belsőépítészeti tervezés során. Alapvetően két különböző megjelenésű és funkciójú álmennyezeti megoldás készült: a közösségi terek elsődlegesen közlekedésre szánt részei felett rejtettbordás, kazettás álmennyezet készül, míg a térbővületeknél perforált akusztikus álmennyezet, a zsibongó diákok zajterhelésének csillapítására.
A tér egy lényeges eleme a beépített bútorzat, valamint ezt kiegészítve az egyedileg tervezett mobil bútorok. Mindkét esetben a domináns anyag a rétegelt lemez, ami egy igazán divatos anyag, mindamellett valódi fából készül, valódi fa megjelenésű, tehát egyúttal időtlen is. További előnye még, hogy felületkezelése révén ellenálló, illetve könnyen javítható. Ebből készülnek a falba süllyesztett „elvonuló”, a közösségből kissé kiszakadó ülő-fülke, valamint ugyanez jelenik meg a diákok számára tárolóként kialakított szekrények ajtajain is.
A térben elhelyezendő mobil bútorelemek, különböző magasságú hasábok is rétegelt lemezből vannak. A kialakításuk során olyan modulrendszert hoztunk létre, amely lehetőséget teremt a diákok számára a sokrétű használathoz: ülni lehet rajza, asztalként működik, álló asztalként is használható. Egyszerre szervezi és osztja a teret.
A közösségi tér körüli ajtók színezése üzenetet hordoz: a fa megjelenésű ajtók a tantermek, ill. egyéb olyan helyiségek ajtajai, ahová a diákok bejárhatnak. A fehér falba oldavó, fehér ajtók csak a tanárok és/vagy a személyzet számára használandó helyeket jelölik. A mosdók ajtajai, szintén a folyosó felől a fallal azonos, kék színűek.
Mosdók:
A folyosói padlóburkolat befut a mosdókba is, ott felfordul a falra is. A világos terrazzo-jellegű burkolatot jól kiegészítik a fehér szaniterek, illetve kiegészítők.
A mosdókban monolit gipszkarton álmennyezet készül.
Tantermek:
A termekben a lépés, illetve bútorhangok tompítására PVC burkolat javasolt.
További kialakításuk nem képezte a belsőépítészeti kiviteli tervek tartalmát.