A VASÚTTÓL A SPORTCÉLÚ VÁROSKÖZPONTIG
BUDAPEST XV. KERÜLET RÁKOSPALOTA VÁROSRÉSZKÖZPONT
ORSZÁGOS VÁROSÉPÍTÉSZETI ÖTLETPÁLYÁZAT
Tervezők:
HÜBNER MÁTYÁS DLA
GAÁL SAROLTA
GYERGYÁK JÁNOS DLA
MAJOR ANDRÁS
LÁSZLÓ ZSOLT
ZILAHI PÉTER
ZSIGA ZOLTÁN DLA
Eredmény:
MEGVÉTEL
Tervezés éve:
2012
ÖTLETPÁLYÁZATUNK CÉLJA
A tervpályázati kiírásban megfogalmazott Rákospalotára vonatkozó hosszú távú célokat, illetve a „Részletes programban” a négy területre vonatkozó feladatokat messzemenően támogatjuk, szükségesnek tartjuk.
Helyszínelésünk során is egyértelművé vált, hogy az 1923-as várossá válástól (jövőre lesz a 90. évforduló) napainkig egy rendkívül színes, ugyanakkor heterogén funkciójú és városépítészeti minőségű városközpont alakult ki, magán hordozva a magyar városépítés sajátosságait, buktatóit és eredményeit egyaránt.
A városközpont térségének fejlesztésében meghatározó jelentősége van mind a közúti, mind a vasúti létesítményeknek, azok funkciója hatásának a szomszédos területekre különös tekintettel a környezetvédelmi, környezetfejlesztési szempontokra.
A területet érintő két alapvető fejlesztési szándék – a leendő vasútállomás és a meglévő, de jelentőségét tekintve fontosabbá váló sportközpont – területileg cca. 800 méterre van egymástól, ugyanakkor a funkcióbéli kapcsolat aligha mutatható ki, a két terület lakóutcák hálózatán keresztül „találkozik”.
Mind a vasútállomás, mind a sportközpont szerepkörének megváltozása, térségi szempontú erősödése valóban szükségessé teszi a köztes területek gyökeres átértékelését, és a történelmileg kialakult térszerkezet, területfelhasználás és városépítészeti karakter reálisan megvalósítható ÚJ MINŐSÉGGÉ formálását.
A VÁROSKÖZPONT ÚJ TELEPÜLÉSSZERKEZETE
A tervezési terület új szerkezetének kialakításánál az alábbi adottságokat, szempontokat vettük figyelembe:
- a kialakult főközlekedési útnak (Illyés Gyula út - Szentmihályi út )
- a gyűjtő utaknak (Fő út, Epres sor, Régi Fóti út, Deák utca, Eötvös utca)
- a tervezett vasúti pályaudvar és létesítményeinek (gyalogos aluljáró, vasútállomás átjárói) megtartása
- városképi szempontból értékes épületállomány figyelembevétele (városháza, templomok, iskolák, rendőrség, többszintes lakóházak)
- a Karácsony Benő park, Széchenyi tér és Epres sor zöldfelületének, faállományának megtartása
- a hatályos szabályozási terv elhatározásainak értékelése, figyelembevétele
Fentiek alapján az alábbi javaslatokat fogalmaztuk meg:
- egy 35 000 lakosú „kisváros” élhető, megjelenésében karakteres, építészeti, tér- és parkrendszerét tükröző városközpont kialakítása (lásd tervpályázati kiírás)
- világos, egyszerű áttekinthető közúti, gyalogos és kerékpáros, valamint tömegközlekedési hálózat létrehozása
- az új vasútállomás és a Hubay tér – Bácska utca közvetlen kapcsolatának kialakítása
- a vasútállomás - Karácsony Benő park – Hubay tér – Bácska utca – Széchenyi tér – Epres sor, mint új - elsődlegesen gyalogos – városi tengely létrehozása
- a Karácsony Benő parkba minél izgalmasabb, ingergazdag, sokoldalú szabadidős, rekreációs funkciók kialakítása, a téli-nyári használat biztosítása
- a városközpont új közösségi terének kialakítása a Széchenyi tér kibővítésével, rendezésével, új funkciókkal (civil közösségek háza, Rákospalota múzeum, díszkert, burkolt felületek, szobrok, vízfelületek stb.)
- Rákospalota központjának különleges adottsága a jelentős méretű sportolási terület. A sportpálya megtartásával, kismértékű átalakításával, a programban szereplő új létesítmények elhelyezésével, a szükséges közlekedési kapcsolatok és a parkolás biztosításával egy országosan is egyedülálló létesítmény-együttes kialakítására törekedtünk.
VÁROSRÉSZ FEJLESZTÉSI JAVASLATOK
I. Fejlesztések az elővárosi vasút mellett
II. Karácsony Benő park fejlesztése
III. A rákospalotai városrészközpont
IV. Sportcélú városközpont a Budai II László stadion környezetében
V. Zöldfelületek, zöldterületek