JÖVŐ OSZTÁLYTERME
NEMZETKÖZI PÁLYÁZAT
2009 OPEN ARCHITECTURE CHALLENGE: CLASSROOM

. . . . .

Tervező:
DR. GYERGYÁK JÁNOS
DR. BORSOS ÁGNES

. . . . .

Látvány:
ÁDÁM MIKLÓS

. . . . .

Tervezés éve:
2009

. . . . .

GONDOLATOK

A pályázati koncepciónk két fontos gondolkodásból épül fel; az egyik a gyerekek – természet kapcsolata, a másik a gyerekek (emberek) inspiratív térrel való szimbiózisa.


1. gyerekek – környezet

természetes környezet (impulz) – épített környezet ( általában egysíkú) természetes környezet ► tanulótér kiskorban ► legyen épített környezet tanulótér egy iskolásnak ahol a természeti elemek a segédelemek (amiket már ismer) ► gondolkodás ► kreativitás, természet tisztelete, szeretete


2.

A jövő tantermének jobban kell igazodnia az öt érzékhez, a látáshoz, halláshoz, szagláshoz, ízleléshez és tapintáshoz.


LÁTÁS

több természetes fény – több transzparens szerkezet - színezett hatások – szín kavalkád – feloldódás


HALLÁS

környezeti zajmentesség – magas fokú hangszigetelés, termen belüli akusztika javítása – egyenlő hangeloszlás - belső „akusztikus” burkolat - megfelelő beépített hangszórók


SZAGLÁS

természetes szellőztetés megléte - kellemes illatok – természet jelenléte a terembe


ÍZLÉS

átvitt értelemben – levegő tisztasága, friss levegő


TAPINTÁS

meleg felületek – fa, textil, fű – növények – természet


A jövő tantermének a központi témája a kreativitás. Mitől válik egy tér alkalmassá arra, hogy olyan környezetet adjon a gyerekeknek, amiben nap, mint nap újat tudnak felfedezni, meríteni tudnak belőle és örömet okoz neki, nem pedig kényszert? Talán egy ideális szlogen: hogyan lehet „örömmel tanulni, és ez által persze hatékonyan?



KONCEPCIÓ

A tanterem leegyszerűsítve egy hasáb formájú tér. A tervezés első szakaszában ezt a hasáb formájú teret terítettük szét a hat lapjára ( 4 fal, padló és mennyezet) és vizsgáltuk azok funkcióját és meglétük szükségességét. A gondolati koncepciókat e síkbeli felületekre húztuk rá. A padlót, mint alapfelületet meghagytuk. A többi felület elemhez rendeltünk hozzá a tartalmakat, a természetet - „tervezett környezeti teret” , a transzparenciát – érzékek javítása illetve a jövő csúcstechnológiás számítástechnika felületét – interaktív tábla.


PADLÓ

a padló elve az egyszerűség. Nem szeretnénk semmilyen hátráltató körülményt, ezért egy egyszerű homogén felületet használunk.
anyagok: könnyen cserélhető linóleum


FRONTÁLIS FAL

A szemközti fal, ahol a tanár áll, a digitális csúcstechnológia felülete lenne. A jövőben sokkal nagyobb szerepet kap a számítástechnika. A diákok a saját asztalukon is hozzá fognak majd férni számítógépekhez, amiket a központ falon lehet lekövetni. Az ellenőrzéseken kívül itt zajlanának a vetítések és prezentációk. Ehhez a felülethez a hangberendezések a terembe speciális 3d-s elhelyezéssel lennének elszórva. Ezen a falon a csúcstechnológia mellett meghagynánk a régimódi felületeket, a táblát is. A különböző oktatási felületeket tolós módszerrel lehet mozgatni, eldugni és előhúzni. Anyagok: műanyag


HÁTSÓ FAL


MENNYEZET

A mennyezethez a természethez köthető motívumot választottunk. Lekerekített, játékos formákkal próbáltuk imitálni a természet csodálatos elemeit, a felhőket. A felhőformák lennének a világítótestek, melyek a belső térbe belógva úsznának a teremben. Anyagok: álmennyezet monolit gipsz
Világítás: LED égők + Barrisol felhők


OLDALSÓ FAL – természet

Az udvar felöli oldalon a falak és ablakok helyett csak nyílásokat alkalmaznánk, a szükséges tartófelületeket megtartva, így az udvar felöli oldalon egy teljesen nyitott osztályterem jön létre. A termet bővítettük egy zárt, füves átriummal, amely a tanulótér saját külső természet tere. Az átriumot tolóajtókkal határoljuk le, így teljes felületén könnyen egy tud lenni a belső térrel.
Anyagok: természetes anyagok, fű,üveg


OLDALSÓ FAL – közösség:

Mivel az iskola egy nagy közösség ezért nem szeretnénk hogy az osztályok elszeparálódjanak egymástól, így a folyósok felöl szintén egy nagy transzparens falat – tolóajtót terveztünk. A szünetekben az ajtókat teljesen kinyitnánk és egy hatalmas szellős térré változna át az iskola ahol gyerekek szabadon lehetnek bárhol így könnyebben feloldódnak az órák között.
Anyagok. üveg